Bejelentkezés

GYŐR
Bajcsy-Zsilinszky út 53-55.
9022

Rendelési idő: kedd-csütörtök 16.00-19.00

Előzetes telefon bejelentkezés: +36/20/561-86-43

Google Térkép

Az alvás és ébrenlét zavarai

 

Az alvással kapcsolatos problémákat sokszor egyszerűen csak alvászavarnak nevezzük, holott sokszor magának a kialvatlanságnak vannak kellemetlen, zavaró nappali tünetei.

Márpedig különösen a tartós alvászavar állandó napközbeni fáradékonysággal jár, rontja a memóriát és a koncentrálóképességet, rossz hangulathoz és ingerlékenységhez vezet, de még a testi problémák – különösen a sziv- érrendszert érintő betegségek -  előfordulási gyakoriságát is növeli. Az alvászavarok következményei között említendők a közlekedési balesetek, melyek nagy része elalvásos baleset.

Az alvászavarok és következményeik problematikája az utóbbi évtizedben került a figyelem középpontjába. A korábban csupán „tünetként, szimptómaként” tartották számon, mára azonban egyértelművé vált, hogy az alvászavart tulajdonképpen az alvásbetegségnek kell tekinteni. Kétségtelen, hogy a rossz alvás lehet testi vagy lelki betegség következménye is  ( amikor is  elsőként  az alapbetegség kezelendő ), azonban a hirtelen nappali elalvás ( a narcolepszia ), az éjszakai légzéskimaradás ( az alvási apnoe ) az alvás alatti lábmozgás ( a restless leg szindróma ), vagy a külső körülmények nyomán eltolódott alvásidő mint a cirkadián ritmus zavara önálló alvás-betegség egység. De a sor folytatható: a lidércnyomás, az alvás alatti beszéd, az alvajárás szintén önálló kórkép, úgy, mint a menstruációhoz társuló alvászavarok is. Az alvászavarok előfordulási gyakorisága rendkivül magas : az akut, rövid ideig tartó alvászavar 25%-os, a krónikus, tartósan fennálló 16%-os gyakoriságú!

Amennyiben az alvászavar kiváltó tényezővel ( stressz-helyzet, gyász, veszteség, partnerkapcsolati probléma ) függ össze, a zavaró tényező megszűntével spontán rendeződhet, azonban az esetek egy részében mégis fennáll a veszély, hogy tartóssá válik. Ugyancsak nem elhanyagolható kérdés az alvászavarokhoz vezető nappali viselkedés, tevékenykedések sora, mint például a túlzott alkohol- és koffein-fogyasztás, mely utóbbi gyakran az alvászavar nappali hatását próbálja meg ellensúlyozni, ezáltal ismételt alvás-problémához vezetve.

vissza