Bejelentkezés

GYŐR
Bajcsy-Zsilinszky út 53-55.
9022

Rendelési idő: kedd-csütörtök 16.00-19.00

Előzetes telefon bejelentkezés: +36/20/561-86-43

E-mail cím: judith.radics (kukac) gmail.com

Google Térkép

Tavaszi fáradtság vagy tél végi depresszió?

 

Közeledik a tavasz, egyre hosszabbak a nappalok, egyre többet süt a nap, és mégis sokan egyre fáradtabbnak érzik magukat. Mi lehet ennek a magyarázata? Nevezhető-e ez az állapot teljesen helyénvaló, tél végi állapotnak, vagy talán – testi vagy lelki - betegség jele?

A sötétebb napok, a kevés napsütés,a hideg időjárás, vagy ha még ehhez társult valamilyen lezajlott vírusfertőzés, lázas betegség, a szervezetet a tél folyamán legyengíthetik. Míg a villany-használat előtt a téli időszakban az emberek – a természet nyugalmi állapotához hasonlóan – a besötétedéssel egyidőben visszavonultak, nyugovóra tértek, addig ez az utóbbi évtizedekben elképzelhetetlen. Hiszem a mindennapi munkának legyen tél vagy nyár, egyformán kell folynia. Megengedhetetlen, hogy a munkahelyén bárki is lazítson, arra hivatkozva, hogy több pihenést igényelne a szervezete -, a mindig azonos teljesítmény elvárása a modern világ, a civilizáció velejárója.

Így szinte az a szokatlan, ha valakinél egyáltalán nem jelentkeznek a szervezet tél végi kifáradásának jelei, és évszaktól függetlenül egyforma teljesítményt képes nyújtani.

A tavaszi fáradtságnak természetesen vannak fokozatai.  Legenyhébb esetben az ember nehezebben bújik ki az ágyból, korábban megy aludni, ha teheti, kora délután  szívesen le is dől egy kicsit. A következő fokozat már az, amikor a lelassul a mindennapi feladatok, a napi munka elvégzésének tempója, nehézséget jelent az elvégzendő feladatok végére érni. Ebből a további lépés, hogy nem csupán egyre nehezebb a munka végére érni, hanem egyáltalán nem is lehet, és az ember kénytelen a következő vagy az azt követő napra tolni az elintézendőket.  Ezen a ponton már nem csupán rossz érzés keletkezhet bennünk, de kisebb-nagyobb magánéleti és munkahelyi következményei lehetnek az el nem végzett feladatoknak.  Legsúlyosabbá aztán akkor válik a helyzet, amikor megszűnik a motiváció, és nem csupán napi célok nem lesznek, de teljes passzivitás áll elő. Ennek pedig már komoly következményei lehetnek, mind az ezzel küzdőnek saját magával,  mind családjával szemben, mind pedig munkahelyét tekintve. Hiszen így a napi munkavégzés, a munkahelyi teljesítmény lehetetlenné válik.

Amikor már a lustálkodás iránti igény és a dolgok kisebb-nagyobb elódázása abba a fázisba jut, a feladatok elvégzése már meg sem történik, súlyos gond van a munkahelyi teljesítménnyel, akkor már kóros állapotról kell beszélnünk. Ezek a tünetek bizony kimeríthetik a depresszió diagnózisát.

De meg lehet-e előzni, hogy a tél vége, a tavasz beköszönte táján depressziós állapot alakuljon ki? Aki már az előző években tapasztalta magán, hogy ebben az időszakban aktivitása lecsökken, hangulata, örömökre való nyitottsága csökken, helyesen teszi, ha megelőzésképpen odafigyel táplálkozására, kiegészítő vitaminokat fogyaszt, és ami a legfontosabb, lehetőleg minél többet mozog, mégpedig szabad levegőn. Az ember bio-pszicho-szociális lény, a testi és lelki működései elválaszthatatlanok egymástól. A megfelelő fizikai kondíció kedvezően hat a lelkiállapotra, segíti azon hormonok képződését, melyek szerepet játszanak a kellő aktivitás és jó hangulat megőrzésében, fenntartásában. Nem véletlen, hogy ez az időszak a bálok időszaka. Az emberek már régen észrevették, hogy a társasági élet, a vigadozás a tél végének közeledtével milyen pezsdítőleg hat testre, lélekre egyaránt -, így amikor csak lehetséges, társasági, családi, baráti összejöveteleket érdemes erre az időszakra még hatványozottabb gyakorisággal szervezni.

Sajnos, így is vannak olyan személyiségű emberek, akik veleszületetten hajlamosak arra, hogy a tél vége felé valódi depresszió alakuljon ki náluk. Ha ez megtörténik, abban az esetben nem nélkülözhető szakember segítségének igénybe vétele, mert ez a probléma jól kezelhető.

A depresszió leggyakoribb tünetei:

1. Depressziós hangulata nap legnagyobb részében

2. Az érdeklődés és az örömképesség jelentős lecsökkenése

3. Étvágycsökkenés és fogyás vagy épp ellenkezőleg, étvágynövekedés és hízás

4. Álmatlanság jelentkezése vagy ellenkezőleg, megnövekedett alvásigény

5. Fáradtság vagy energiahiány

6. Csökkent szellemi teljesítmény és koncentrációzavar

vissza