Bejelentkezés

GYŐR
Bajcsy-Zsilinszky út 53-55.
9022

Rendelési idő: kedd-csütörtök 16.00-19.00

Előzetes telefon bejelentkezés: +36/20/561-86-43

Google Térkép

A kialvatlanság elhízáshoz vezet? A tartós álmatlanság hatása a testi-lelki egészségre

 

Több évszázaddal ezelőtt született régi népi mondások is utalnak már az alvás fontosságára.

Egy ír mondás szerint „Az egészség kezdete az alvás”, egy koreai mondás szerint „Alvás nélkül nincs álom”, de mi magyarok is a „Ki mint veti ágyát, úgy alussza álmát” mondással szem előtt tartjuk , tartottuk az alvás szükségességét. Az Egészségügyi Világszervezet /WHO) egy legutóbbi konferenciáján 8 okot nevezett meg, melyeknek szerepe van az öregedés felgyorsításában. Ezen 8 ok első helyén a lelki traumák, harmadik helyén pedig az alváshiány szerepelnek. Megjegyezhető még, hogy a WHO kutatásai megerősítették a helyes táplálkozás, a fizikai aktivitás fontosságát, és javasolták a mértékletességet az alkoholfogyasztás, és még inkább a dohányzás – lehetőség szerint a dohány mellőzése! – vonatkozásában.

Az ideális alvásmennyiség napi 7-8 órányi alvás volna számunkra, mely ideális esetben az éjszaka folyamán, sötétben - , és lehetőség  szerint éjfél előtt megkezdve fejti ki jótékony hatását.

Ha valaki álmatlanságban szenved, azt jelenti, hogy nem tud elaludni, éjszaka többször felébred, és hosszan ébren forgolódik, vagy a hajnali órákban tul korán válik éberré. Ezt orvosi szaknyelven inszomniának hívjuk -, és amennyiben ezek a panaszok hetente háromszor, négy héten keresztül állandóan jelen vannak, kínozzák az embert, úgy tartós inszomniáról beszélünk. Átmenti alvászavar is létezik, és számtalan oka lehet : elsősorban a stressz tehető felelőssé érte, az izgalom, milyen teendőink lesznek a következő napon, jól fogunk-e tudni teljesíteni, de van, akiket megzavar a telihold, illetőleg különösen nőknél, a menstruációt megelőző néhány nap, egy hét - a pre menstruációs időszak -  szokott álmatlansággal járni.

A felnőtt lakosság 35-60%-a észlel magán alvászavart -, sőt, ez nőknél lényegesen gyakoribb, ők 68%ban észlelik magukon – egy év alatt – alvászavar jeleit.

Nagyon fontos, hogy az éjszakai alváshiány nappali tünetekhez vezet : ilyenkor az ember ingerlékenyebb, türelmetlen, kevéssé tud koncentrálni, figyelmetlen, hangulata labilisabb. Statisztikai adatok igazolták, hogy ilyen a tartós kipihentség hiánya gyakoribb baleseti hajlammal jár együtt, és ilyenkor a közlekedési balesetek is sokkal nagyobb valószinűséggel fordulnak elő! Nagyon nehéz helyzetben vannak, a változz műszakban dolgozók : ők részben nappal kénytelenek aludni, és éjjel dolgoznak, vagyis megfordított napi – diurnális – ritmus szerint kénytelenek élni, és még ehhez járulhat az alváshiány -, mivel nem kevesen közülük képtelenek  reggel, az esti műszak után elaludni.

Az alváshiány egyértelműen megváltoztatja a testi működéseket. Igazolódott, hogy akik kevesebbet alszanak  - csupán napi 5-6 órányit - , az sokkal jobban kívánja az édességet, és kétszer annyi szénhidrátban gazdag ételt fogyaszt, mint a jól alvók! A rossz alvók súlya átlagosan – csupán ezen tény miatt – 5.3 kg-mal több, kipihent társaikhoz képest. Ily módon az is igazolódott,
hogy az alváshiány a cukorbetegséggel – konkrétan a diabetes mellitus 2. tipusával – egyenes összefüggésben van.

Az alvászavar 50-50 %-ban okozzák leli és tetsi betegségek. A lelki problémák közül kiemelet helyen áll a szorongás a kórnikus stressz és a hangulatzavar, a testi betegségek közül bedig az árrendszeri problémák : magasvérnyomás, szivbetegségek, de a tartós fájdalmak, éjszakai izzadás, viszketés és megrontja a nyugalmat.

Az alvászavar az idősebbek körében jóval gyakoribb, a 65év felettiek 73%-a küzd inkább tartósabb, de átmeneti alvászavarral. Náluk a belgyógyászati betegségek szerepe jelentősebb lehet, sőt, egyes, belgyógyászati betegségekre szedett gyógyszerek mellékhatása maga is lehet alvászavar.

De mit lehet tenni a jó alvásért?

Elsőként is lehetőségeink határain belül tegyünk meg mindent annak érdekében, hogy nyugodt körülmények uralkodjanak otthon a lefekvés, az elalvás előtt. Mindenképpen 3 fő rendszabályt tanácsos szem előtt tartani : a rendszerességet, a mértékletes étkezést és némi testmozgást.

Ha valaki bármiféle testi, belgyógyászati betegségben szenved, annak pontos karbantartása nem mellőzhető! Ha. pedig valaki lelki egyensúlyvesztés, komoly szorongás, tartós rossz hangulat jeleit észleli magán, feltétlenül indokolt szakorvoshoz fordulnia.

Elsőként ugyanis – mivel az alvászavarok hátterében számtalan ok meghúzódhat -, azt kell tisztázni, hogy mi vezetett elalvási, átalvási zavarhoz.

 

vissza