Bejelentkezés

GYŐR
Bajcsy-Zsilinszky út 53-55.
9022

Rendelési idő: kedd-csütörtök 16.00-19.00

Előzetes telefon bejelentkezés: +36/20/561-86-43

E-mail cím: judith.radics (kukac) gmail.com

Google Térkép

Mit jelent egészségtudatosan élni 60 év felett?

 

„Öleljük hát az öregséget szívünkre és szeressük: tele van gyönyörűséggel, ha élni tudunk vele.”

Seneca

Annak ellenére, hogy az életkörülmények javulása és az orvostudomány fejlődése révén az idősödés lényegesen kitolódott, és bizonyos, életkorral járó változások a későbbi életszakaszokban jelennek meg, az 50., még inkább a 60. életév betöltése mindkét nem számára választóvonalat jelent a felfelé ívelő ifjúkor, a fiatalság és az Élet egy újabb kapuja között. A WHO – az Egészségügyi Világszervezet –  korbeosztása alapján a 45-59 éves korosztály a középkorúak csoportjába tartozik, öregedőknek csupán a 60-74 évesek számítanak, öregkorról pedig csupán 75 év felett beszélünk.  60  éves  korunk táján éppen azért fontos számot vetni addigi életünkkel, mert ekkor még tart a fiatalos lendület, és szerencsés esetben mind testileg, mind lelkileg-szellemileg – és nem utolsósorban a társadalmi térben – olyan pozitív tulajdonságokkal, élethelyzettel, kapcsolatokkal  rendelkezünk,melyek mind-mind megalapozzák az öregedés komolyabb jeleinek későbbi  időre történő eltolását.

Az 50-es, még inkább a 60-as években bizonyos biológiai változások megjelenése törvényszerű. Megváltozik egyes enzimek, hormonok aktivitása ,melyek közül ismert és szembeötlő a nemi hormonok szintjének változása, úgy a nők, mind a férfiak esetében . A mindennapokban ezt az időszakot hívják „változókor” –nak,  és csakugyan, látható és észlelhető átalakulások tapasztalhatóak megjelenésünkben, életműködéseinkben. Olyan szervezeti változások következnek be, melyek nyomán a korábban aktív életfolyamatok többé-kevésbé lelassulnak,  megváltozik az immunrendszer reagáló képessége, de az idegrendszer egyes hormonjainak – például a dinamizmust adó agyi dopamin-szintnek -  a változása is olyan irányba hatnak, mely inkább a passzívabb életformának kedveznek, de még megvan a lehetőség a személyes képességek kibontakoztatására is. Minél idősebbek vagyunk, sajnos annál kevésbé számolhatunk a szervezet jó regenerálódó képességével és gyógyhajlamával, ezért különösen fontos az elkerülhető betegségek tudatos megelőzésére törekednünk!

60 éves korunk táján tehát létfontosságú számot vetni addigi életutunkkal, két okból is. Feltétlenül fontos komolyan tekinteni arra, hogy milyen testi-lelki állapotban vagyunk, másrészt átgondolni, mennyire vagyunk elégedettek életünkkel, elért eredményeinkkel, mennyiben tudtunk kiteljesedni, megvalósítani önmagunkat, mit tehetünk egészségünk minél tovább való megőrzése érdekében. Mindez azért fontos, mert ebben az életszakaszban még vannak olyan fizikai és pszichológiai tartalékok és készségek, melyek segítségével a kiteljesedés feltételei még adottak. A szociális közeg – család, barátok, egyeseknél még a munkahely megléte is– szerencsés esetben ugyancsak támogató hátteret tud biztosítani pótolni valóink, vagy új céljaink megvalósításához.

60-as éveinkre már olyan élet-tapasztalatokkal és tudással rendelkezünk,melyek jól hasznosíthatóak saját céljaink, testi egészségünk és pozitív életérzésünk megőrzése érdekében. A megelőzés, az egészség-megőrzés fontosságát nem lehet eléggé hangsúlyozni! Éppen emiatt fontos szervezetünk biológiai alapjának – testi egészségünknek – a minél tovább tartó megtartása, a betegségek prevenciója,  mely egyfajta felelősség is. Hiszen nem szabad figyelmen kívül hagyni milyen nagy szükség is van a családban a még fiatalos, de már nyugdíjas korban élő egészséges  nagyszülőkre például az unokák nevelésében is -, ami kölcsönös öröm mind a nagyszülők, mind a szülők, mind a gyerekek számára is.

Az olyan krónikus, úgynevezett civilizációs betegségek mint a túlsúly, a magasvérnyomás, a cukorbetegség, a magas vérzsír- és húgysavszintek  korrekciója az egészségtudatos életmóddal, vagy melyek ha már megszilárdultak, szoros orvosi kontrollal és a terápia pontos betartásával jól karbantarthatóak. A megfelelő táplálkozás és a testmozgás (különösen szabad levegőn) önmagukban is komoly egészségvédő faktornak számítanak -, de mivel ebben az életkorban olyan pszichés problémák mint a depresszió is gyakrabban jelennek meg, így  szabadidő tudatos beiktatása is nélkülözhetetlen életünkbe. Bizonyos ún. „agyserkentő” ételek fogyasztása, kirándulás, túrázás, a természet élvezet – különösen társaságban -, de egy jó kártyaparti, közös társasjátékozás mind a fiatalság megőrzését, és az időskori betegségek, állapotok későbbi időre történő kitolását szolgálják, a pillanatnyi öröm érzésén túl.

Az akut, különösen súlyos betegségek kivédésének is több útja létezik. Természetesen fontos  és alapvető a jó kondíció, hogy már eleve ne legyünk fogékonyak rájuk, vagy ha mégis áldozatul esünk egy kórokozónak,  azt hamar le tudja győzni szervezetünk. Ugyanakkor léteznek – különösen a rendkívül súlyos, nemritkán életveszélyes kórállapotokat  okozó fertőzésekkel szemben  - olyan védőoltások, melyek megelőzik ezen megbetegedések kialakulását. Az orvostudomány fejlődése egyre újabb és újabb kórokozókkal szembeni védelmet tud biztosítani, melyek közül kiemelhető például az igen súlyos és gyors lefolyású, akár életet is veszélyeztető  pneumococcus –fertőzés elleni védőoltás. Márpedig egy pneumococcus (mely súlyos tüdő- és agyhártyagyulladást okozó kórokozó), vagy egyéb súlyos betegség kivédése nem csak azért fontos, hogy mert egy akut betegség ledönt a lábunkról, szenvedünk, sőt rokonaink ápolására szorulunk, kórházba kerülünk, vagy netán az életünkért is küzdeni kell, de idősebb korban, így már 60 éves kor felett sem olyan a felépülés, mint a fiataloknál, ennél fogva pedig maradványtünetekkel is lehet számolni.

60 felett tehát érdemes átgondolni életünket – a múltat, a jelent és a jövőt. Fontos meglátni, hogy mi szolgálja érdekünket, épülésünket, hogy mindez belső indíttatáson alapuljon, semmiképp ne külső kényszerként éljük meg, sőt, örömforrásként szolgáljon.  Egy kínai mondás szerint „Az első lépés az egésznek a fele”.

vissza